domingo, 9 de octubre de 2011

EL SISTEMA ESCOLAR

Amb la revolució burgesa de França es crea el model d'escola actual. La revolució es porta a terme per canviar la manera de viure. S'inicia a França amb una crida de suport als camperols perquè pugui accedir al govern la república.


ROUSSEAU
Francès que reflexiona sobre com educar als nens/es. Observa a cadascun dels infants que té al davant, els hi coneix, condueix i acompanya en el camí de l'educació.
Molts il·lustrats van continuar amb la seva teoria.



CONDORCET
Francés que es va entusiasmar per la cultura. Volia que aquesta arribés a tothom. Era una novetat total. Anteriorment l'educació era individual, posteriorment va passar a ser instrucció universal.

SCHILLER/GOETHE
Alemanys romàntics, no eren tant racionalistes. Els hi agradava l'art, la música i el teatre.
Lligaven la raó i l'emoció.
  • Instrucció
    Forma part de l'ensenyament. Ensenyar a llegir, sumar, restar, escriure, multiplicar, dividir, etc.
    Format per un component repetitiu.
  • Ensenyament
    Presentar i mostrar l'ensenyament.
  • Educació
    Conforma el tot, l'escola també hi col·labora. És una funció de la família, la societat, l'escola, els medis de comunicació, etc.
  • Ensinistrament i domesticació repetició.
  • Didàctica → ciència d'ensenyar.
  • Pedagogia → educar i conduir a cadascun de manera raonada.



NAPOLEO
  • Despotisme il·lustrat. - Uniformització.
  • Institució escolar. - Centralisme.

Agents de comunicació, cultura i educació → casa, escola i mitjans de comunicació.
Institució escolar → amb finalitats compartides. Vol ensenyar.

El resultat de l'ensenyament és l'aprenentatge.
El resultat de l'educació és la formació.

La pedagogia és molt més que la didàctica. Marca les finalitats i orientacions per a cadascun dels alumnes segons les seves necessitats.

La metodologia es pot aplicar a la didàctica. Tracta quin és el mètode adequat per a cada ciència.

En el decurs de la historia apareixen dues orientacions:
  • Padeia:
    Iniciació a la cultura, per mitjà de la gimnàstica i la música.
  • Arts liberals:
    Belles arts (filosofia, observació, etc).
Cada cop hi ha més ciutadans que coneixen les arts liberals, arts científiques per als il·lustrats.
Pervivència de les dues orientacions.
A l'escola ideal tenim la reconciliació entre els ideals individualistes i els institucionals.



No hay comentarios:

Publicar un comentario